BAZÁLNÍ STIMULACE
Bazální stimulace
Ve škole poskytujeme, na základě dohody se zákonným zástupcem, bazální stimulaci dětem s kombinovanými vadami. Stimulace je prováděna pracovníkem se všemi dostupnými certifikáty a školením na všech úrovních této metody.
Autorem konceptu je Prof. Dr. Andreas Frohlich, speciální pedagog, který od roku 1970 pracuje s dětmi, které se narodily s těžkými kombinovanými somatickými a intelektovými změnami. V České republice uvedla koncept do praxe ředitelka Institutu bazální stimulace PhDr. Karolína Friedlová.
Bazální stimulace podporuje v nejzákladnější (bazální) rovině lidské vnímání, pohyb a komunikaci. Koncept je rozdělen na:
Základní prvky stimulace, které budeme v současné době provádět u našich žáků:
- Somatická stimulace - zprostředkovává vnímání vlastního těla a tělesných hranic. Je zajišťována prostřednictvím kvalitních doteků.
Při somatické stimulaci našich žáků bude využito následujících technik:
Iniciální dotek – cílený dotek pro sdělení počátku a ukončení naší přítomnosti či činnosti u žáka.
Masáž stimulující dýchání (MSD) – provádí se s pomocí speciálního hypoaler. oleje na zádech žáka, při poslechu relaxační hudby. Po masáži je vhodný cca 15 min odpočinek v poloze mumie nebo v hnízdu. Terapii je vhodné doplnit vhodnou aromaterapií.
Kontaktní dýchání
Celková zklidňující masáž – provádí se pomocí froté ponožek, jemným a přesně cíleným dotekem.
Povzbuzující stimulační masáž
Polohování mumie nebo hnízdo – ohraničení těla žáka dekou, kuličkovým polštářem, navození pocitu jistoty, odpočinek pro provedené masáži.
- Vibrační stimulace - poskytuje vnímání vibrací od periferie dovnitř těla. Umožňuje pocítit tělesnou hloubku, tělo, jeho vnitřní stabilitu a tělesné hranice.
Vibrační stimulaci provádíme jako lehké vibrace rukou na přesně stanovených bodech, u menších žáků vibrace hlasem.
- Vestibulární stimulace – podporuje vnímání rovnováhy, polohy a plochy těla.
Vestibulární stimulace je úzce spojena se somatickou stimulací. U našich žáků budeme používat stimulaci – Pohyb ovesného klasu v ovesném poli, Kombinovanou stimulaci na trampolíně, využití chodníku ke stimulaci.
Z nástavbových prvků bude využívána Diametrální stimulace - užívá se u žáků se zvýšeným svalovým napětím, dále orální, auditivní a optická stimulace, orofaciální stimulace.
Před zahájením stimulace je vždy koncept probrán s rodiči žáka a sestavena biografická anamnéza (zda žák má jiná závažná onemocnění, seznam alergií a užívaných léků, pravolevá orientace, polohy při spánku, jaké zvuky má či nemá rád, oblíbená píseň, oblíbené roční období, strach ze změny polohy, závratě, poruchy rovnováhy, jak vnímá vibrační hračky, oblíbená a nepříjemná vůně). Při bazální stimulaci bude mít každý žák svoje pomůcky, které nebude využívat nikdo jiný.